Aldi Duitsland heeft een vloeibare zeep uit de schappen gehaald met een logo waar een afbeelding van een moskee op stond. Het gaat om de zeep Ombia – 1001 nacht. Er was een klacht binnengekomen uit de moslimgemeenschap en al snel ontstond er online discussie. Daarop besloot Aldi de zeep uit de schappen te halen.
Door: de redactie 18-1-2015, 19.38 uur
Handzeep is een redelijk recente uitvinding. Vroeger had je alleen maar stukken zeep. Handzeep heeft vaak een pompje, waarmee je een beetje vloeibare zeep in je palm laat vallen. Het voordeel is de handigheid in het gebruik, geen drekkig stuk zeep dat alle kanten op glibbert, geen uitgedroogde handen na een wasbeurt. Dat verkoopt zichzelf.
Het is dus in de eerste plaats de vraag waarom ‘Ombia – 1001 nacht’ door Aldi van een afbeelding van een moskee is voorzien. Het kan niet veel anders zijn dan dat de handzeep speciaal voor moslims bedoeld was. Reli-marketing is een eeuwenoud concept.
Wat als in een moslimgemeenschap een supermarkt handzeep zou verkopen met een afbeelding van een kerk erop met de naam ‘Ombia (de naam Ombia is nog het gekste verschijnsel in dit verhaal) – Het oude testament’. Zou de geëmigreerde christen er wel blij mee zijn dat hij zo goed op weg wordt geholpen? Of zou hij ook een klacht indienen? In ieder geval wel omdat hij verward is over wat voor een product hij nou eigenlijk bijna gekocht heeft, een flesje vloeibare bijbel, vloeibare kerk? Wat is het? Wat moet hij nu? Wat is de zin van het leven?
Waarschijnlijk was dat ook het hele punt in Duitsland, iedereen houdt van vloeibare zeep omdat het zo handig is, maar met zulke verwarrende verpakkingen is het moeilijk niet van slag te raken.