De omzet van de Hema is de laatste twee maanden van vorig jaar gedaald met zo’n 3 a 4 procent.
Door de redactie op 15 januari 2015 om 18:19 uur
Dit is triest nieuws. De Hema (de prachtige naam die afkomstig is van het nog mooiere ‘Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam’) is een belangrijk Nederlands instituut. De gewone (en ongewone) Nederlander kan er al sinds jaar en dag terecht voor een paar sokken, een multomap of een worst van formaat. Sommige mensen (personen bij de redactie bekend) fietsen zelfs wekelijks een aantal keer naar de stad om in de Hema erwtensoep te eten.
Hoe kan het dan dat de Hema omzetverlies moet verduren? Hoe kan dat? De directie wil hier geen antwoord op geven. De directie wilde wel zeggen dat ze dagelijks voor de directievergadering bij elkaar controleren of iedereen nette sokken aan heeft en of er nog wel genoeg van multomappen en worsten wordt genoten.
Dat maakte het één en ander duidelijk maar toch nog niet helemaal. Onze verslaggever ging voor een Hema-winkel staan om het dan maar aan de klanten zelf te vragen.
‘Hier, ik heb een paar sokken gekocht!’
Een mevrouw zwabbert met een pakket sokken in het gezicht van de verslaggever. ‘Hier kijk, multomappen!’ Roept een andere meneer terwijl hij zijn tas openhoudt. De verslaggever is op dit moment alleen nog niets wijzer.
Waarom loopt de omzet terug? Als iedereen zo enthousiast spullen koopt. Langzaamaan druppelt de waarheid door. ‘Vroeger was het kwaliteit en goedkoop, nu hebben ze dat omgedraaid. Ik weet niet waarom ze dat gedaan hebben. Vroeger was het beter bij de Hema. Misschien moeten ze daar hun slogan van maken.’ Mompelt een worst etende vrouw met uitgelopen mascara en ingezakte Ugs. ‘En ik moet ervoor naar buiten. Geef mij maar alles wat ik online kan kopen. Ik koop alles online, alles wat ik kan vinden dat te koop is koop ik: sokken, multomappen, zelfs worsten!’