De parlementaire enquête over het Fyra-debacle is maandag begonnen. De Fyra begon in 2013 met rijden op de nieuwe hogesnelheidslijn maar moest een paar maanden later alweer van het spoor gehaald worden.
Door: D.N. Herfscht; 19-5-2015, 18.31 uur
Voorgeprogrammeerde manager
Het is spannend wie er gehoord zullen worden en wat ze gaan zeggen. Er wordt al druk gespeculeerd. Zo hebben bronnen binnen de NS bevestigd dat het spoorwegenbedrijf een voorgeprogrammeerde manager zal sturen.
De voorgeprogrammeerde manager is zo ingesteld door de NS dat hij op elke vraag die de commissie stelt, met een wedervraag zal antwoorden. De redactie heeft de hand op enkele van deze ingestudeerde wedervragen weten te leggen: ‘kijken wij vooruit noch achteruit?’ en ‘nemen we gewoon belachelijke beslissingen zonder de gevolgen te overdenken?’ Een andere is: ‘geven we gewoon anderen de schuld van alles?’
Wanneer een lid van de commissie zegt dat dat inderdaad de vraag is, zal de manager niks meer zeggen maar heel hard met zijn hoofd rondjes moet draaien tot zijn nek begint te piepen.
Ter afsluiting
Na uiteindelijk alle vragen onbevredigend te hebben beantwoord met een wedervraag, zal de voorgeprogrammeerde manager het volgende betoog houden ter afsluiting:
‘Als we alles even opzij zetten dan zijn we erg verheugd dat we binnenkort een bedrijfsuitje hebben. We gaan met z’n allen naar een workshop bellen blazen, daarna is het karaoke zingen geblazen. De directeur heeft al gezegd zijn lievelingslied “Paardenvliegen op je neus” van Hans Patat te willen doen.’