recensie
Een acteur en een actrice op een podium. Foto: Yannig Van de Wouwer Flickr via Compfight cc

Tante Agent van de Normpolitie

Als ik naar een toneelstuk ga om er een recensie over te schrijven, is het belangrijk dat ik mezelf ‘neutraal maak’ voordat de voorstelling begint: ik maak mijn hoofd leeg van vooroordelen, schuif mijn persoonlijke voorkeuren en gevoelens weg en open me voor wat komen gaat. Als ik het stuk zelf geregisseerd heb is dat helemaal belangrijk.

Recensie door Rudewald Strofle over toneelstuk De vreemde man – Tekst: Lieze Manuks, regie: Rudewald Strofle. *** (drie sterren).

Om meteen een misverstand weg te nemen: er is geen sprake van belangenverstrengeling wanneer ik mijn eigen toneelstuk recenseer. Het is zelfs wel handig, want wie weet er meer van het stuk dan de regisseur? Vrijwel niemand.

‘De vreemde man’ speelt zich af in een toekomst, waarin Gerben Wentink zich staande probeert te houden in het land Eenheid waarin de Normpolitie het voor het zeggen heeft. Gerben is gediagnosticeerd met de ziekte van ‘Anders’.

Iedereen draagt dezelfde kleren, doet hetzelfde werk, eet hetzelfde en kijkt dezelfde tv-programma’s. Maar Gerben wijkt af. Hij eet gekke dingen, hij draagt andere kleren en doet ander werk. Omdat hij al een paar keer door de Normpolitie is opgepakt, heeft hij besloten zich onzichtbaar te maken in de massa, en alleen thuis achter gesloten deuren zijn ziekte te belijden.

Uiteraard brengt dit allemaal moeilijke verwikkelingen met zich mee, er komt een meisje, er ontstaat een moeilijke maar mooie liefde. U kunt het allemaal wel uittekenen. Maar dat is nog niet het meest kwalijke. Waar ik me erg aan stoorde was de makkelijke parallel, of ‘maatschappijkritiek’ naar vandaag de dag. Wat een onzin allemaal: Normpolitie? Ziekte van Anders? Wat een afgekloven zuurdesem boterhammen zeg.

De tekstschrijver weet kennelijk precies hoe de wereld in elkaar zit? De ‘rest’ van de mensheid is verdorven en slecht maar zij is geweldig en vrolijk? Neem anders jezelf eerst eens op de korrel voordat je de ‘Ander’ ervan langs geeft. Is de schrijfster hier niet gewoon zelf Tante Agent van die zo leuk bedachte Normpolitie?

Waarom dan drie sterren, vraagt u zich af. Dat komt door het fenomenale spel. Gerben en Lieze (het meisje dat hij tegenkomt) zijn vreemde eenden die samen de kracht vinden om zich staande te houden in een koud meer vol flamingo’s, en dat spelen ze fenomenaal. Het beste spel dat ik ooit van ze gezien heb. Krijsend van ontroering verliet ik de zaal. Kortom: tekst en dramaturgie belabberd, spel (en dus regie) subliem. Drie sterren.

error

Over Rudewald Strofle

Rudewald Strofle
Rudewald Strofle is schrijver, theatermaker en saxofonist. Hij heeft een denktrant. Zijn theaterstukken gaan over dood, schuld, ziekte, verderf, haat, geldgebrek, armoede, sociale uitsluiting, lafheid, honger, dorst en hypocrisie. Niet de vrolijkste onderwerpen.

Bekijk ook

kipkluif fiesta

Geen kipkluif-fiesta dit jaar

Altijd na de feestdagen, of veestdagen – zoals ik ze liever noem, organiseer ik zo …